A csoki hivatalosan is egészséges!

Egy ausztrál tanulmány végkövetkeztetése, hogy ha naponta 100 gramm étcsokoládét írnának elő az orvosok, nem csak költséghatékonyabb lenne, de több ember életét tudná megmenteni.

26 millió kilogramm. Ennyi csokoládét vettünk a Valentin nap hetében. Ezek alapján valóban imádjuk ezt az édességet. De vajon viszont szeret minket?
A legutóbbi étrendi kutatások nagyon jó híreket hoztak. Igen, a csokoládé is imád minket. Le kell szögezni, az érzéseink a kakaó iránt van (speciálisan az antioxidáns katekin és epicatechin) és nem a mesterséges csokoládéaroma miatt. Tehát ha az volt a bajod, hogy függővé váltál, ne aggódj, íme 4 ok, amiért a csoki viszont szeret téged.

1. Felpörgeti az anyagcserét

A kakaó fogyasztása ösztönzi a véreket a szív- és vázizom szöveteiben, ami áramoltatja az oxigént és a tápanyagokat. Ez azért fokozza az anyagcserét, mert nagyobb és hatékonyabb mitokondriumokat hoz létre az izmokban, ami extra energiát jelent neked.

A tanulmány szerint, a kakaó epicatechin egyedül képes arra, hogy 30%-al nőjön a fáradtság ellenállása és 30%-al nő a vérellátás. Még jobb, hogy növeli az energiaszintet, ami testmozgással összehozva egy 50%-os energiabombát jelent számodra.

Meddig tart a változás? Egy két hétig tartó kísérletben, 30%-os növekedést mutattak ki. Egy másikban négy hétig vizsgálódtak és a kapillárisok és mitokondriumok megjelentek ugyanúgy az izmokban. Tehát emlékezz, a kakaófogyasztás a kulcs!

2. Igen, a csoki jó hatással van mentálisan is rád

Kétlem, hogy bárkit meglep ha azt mondom, a csokitól az örömközpont úgy világít, mint egy karácsonyfa szenteste. De amellett, hogy rövidtávon a jó kedvre derítő dopamin, endorfin és szerotonin, képes csökkenteni a stresszt és a szorongást is. Egy 2013-ban megjelent tanulmány kimutatta, hogy a kakaó polifenolok 30 napon át tartó fogyasztása 10%-al csökkentette a szorongást és 10%-os javulást mutatott a nyugalom terén. Ennek tudatában nem is meglepő, hogy az alanyok nem csak számokban, hanem érzésileg és kisebb depresszióról számoltak be.

Fontos, hogy az érzelmi állapot befolyásolása csak a közepes szintű fogyasztásnál érhető el. Hiába eszel halomra, az nem olyan fontos, mint a hosszú távú kisebb mértékű fogyasztás.

3. A szíved megköszöni a csokifüggőségedet

Meglepő lehet, hogy a csoki a szív egészségéhez is hozzájárul a telített zsírtartalma miatt. De valószínűleg ezt valahol rosszul kezdték el terjeszteni. A kakaóban lévő zsírok egyharmada sztearinsav, amelyik nem rossz koleszterin, sőt.. a máj szívbarát olajsavvá alakítja át.

A kakaózsírok fogyasztása emeli a jó koleszterin szintjét (HDL) és csökkenti a rosszét (LDL). Ráadásul a kakaó antioxidáns hatása a krónikus érrendszer gyulladását is megelőzi, ami az érelmeszesedéshez vezet. A Brigham és Női Kórház megállapította, hogy akik több magas kakaótartalmú csokoládét ettek, kevésbé voltak szívbetegek. De egy másik órási meta-analízisben 114.009 résztvevővel mutattak ki hasonló eredményt, 37%-al csökkent a szív- és érrendszeri betegségek esélye és 29%-al csökkent a strokeé.

Egy ausztrál tanulmány végkövetkeztetése, hogy ha naponta 100 gramm étcsokoládét írnának elő az orvosok, nem csak költséghatékonyabb lenne, de több ember életét tudná megmenteni. A gyógyszeripar valószínűleg ennek nem örülne…

4. A csoki az artériákat is boldoggá teszi

Tehát a kakaó növeli a vérellátást, növeli a jó koleszterin szintjét és ez hatással van az artériákra is, amely a vérnyomást határozza meg.

Egy tanulmány kontrollvizsgálata megállapította, hogy a kakaó epicatechins fogyasztása (50 gramm 70%-os kakaótartalmú napi csokoládéfogyasztás) csökkentette a vérnyomást 4.6 pont szisztolés és diasztolés 2.1 ponttal. Miért is? Valószínűleg, mert a kakaófogyasztás növeli a vérerek rugalmasságát. Emiatt rugalmassá válnak és nyúlnak (nem törnek) és a magas vérnyomás kiugrásokat eltünteti.

Ismét kiemelném, a minél tovább tartó következetes fogyasztást. Itt már akár 3 nap alatt javult az artériák rugalmassága, 40%-al. 5 nap után ez 65% volt és egy hét után 70%. Ez sajnos visszafordítható. Egy hét csokimegvonás után visszatért a kiindulási értékre.

A szívedtől az eszedig, az izmaidtól az anyagcserédig, a csokoládé teljesen viszonozza a szeretetet. Válassz magas kakaótartalmú csokoládét és egyél minden nap egy kis adagot. Te is szereted, ő is szeret!

Csokoládé – egészséges csokoládé

Források:
I Ramirez-Sanchez, PHD, L Nogueira, PhD, A Moreno, BS, A Murphy, PhD, PR Taub, MD, G Perkins, PhD, G Ceballos, MD, PhD, M Hogan, PhD, MH Malek, PhD, and F Villarreal, MD,PhD – Stimulatory effects of the flavanol (-)-epicatechin on cardiac angiogenesis: Additive effects with exercise. J Cardiovasc Pharmacol. 2012 Nov; 60(5): 429–438.

Pase MP, Scholey AB, Pipingas A, Kras M, Nolidin K, Gibbs A, Wesnes K, Stough C. – Cocoa polyphenols enhance positive mood states but not cognitive performance: a randomized, placebo-controlled trial. J Psychopharmacol. 2013 May;27(5):451-8.

Ellinger S1, Reusch A, Stehle P, Helfrich HP. Epicatechin ingested via cocoa products reduces blood pressure in humans: a nonlinear regression model with a Bayesian approach. Am J Clin Nutr. 2012 Jun;95(6):1365-77.

Dr. Will Clower neurophysiologist, neuroscientist, nutritionist, Pittsburgh, PA.

forrás: peakshop.hu

Szólj hozzá!